88-30-40-76 (021)
با ما تماس بگيريد
info{at}manifa.ir
با ما ارتباط برقرار کنيد
آدرس شرکت
تهران - خیابان بهار شمالی - خیابان مانی

۷ نکته در طراحی سایت کاربرپسند

خانه - اخبار و مقالات - ۷ نکته در طراحی سایت کاربرپسند
طراحی سایت کاربرپسند

کاربران مهم ترین اولویت در طراحی سایت می باشند. آنها، تمایل دارند در مدت زمان کمی، وب سایت را مشاهده نمایند. این مسئله را می توانید از طریق تجزیه و تحلیل های وب سایتتان، مشاهده کنید. از تکنیک هایی در طراحی سایت استفاده کنید که کاربران را قادر به بررسی و دریافت بیشترین اطلاعات در کوتاه ترین زمان ممکن نماید. باید بدانید که کاربران نیاز به نوعی طراحی دارند که بتوانند از طریق آن و با یک نگاه کلی، اطلاعات را دریافت و امکانات مختلف وب سایت را کشف نمایند.

به ۷ نکته مهم در طراحی سایت به منظور کاربرپسند بودن و صرفه جویی در وقت کاربران توجه کنید:
۱. طراحی وب سایت ساده و خلوت باشد

سبک طراحی بدون گزینه های انتخاب زیاد می تواند برای کاربر سریع و آسان باشد. در ابتدا، ” حداقلی و ساده فکر کردن” ممکن است شما را به فکر سبک طراحی حداقلی و ساده بیاندازد که بیشتر در مورد ساده سازی عناصر و اثرات است. به طور کلی هدف این است که در طراحی سایت اطلاعات اضافی را حذف و تعداد کلیک را محدود نمایید. از طریق اقدامات ذیل:

  • ایجاد ناوبری ساده با تعداد گزینه های کم
  • استفاده از یک قالب ساده که خواندن به صورت نگاه اجمالی و کلی، آسان باشد.
  • (calls to action) آسان باشد.
  • در نظر گرفتن یک عمل یا فکر واحد برای هر صفحه یا اسکرول در طراحی
  • قابل دسترسی بودن امکان تبدیل اهداف، گالری ها، فرم ها و غیره در همه زمان ها
۲. تشویق به اقدام با محتوای بصری

محتوای بصری قدرتمند، از جمله عکس و فیلم، یک راه آسان برای جلب توجه کاربر است و هنگامی که با یک عنصر قابل اجرا همراه شود، می تواند به کلیک کردن فوری کاربر بر روی محتوا کمک کند. رفتن از نقطه A به B در طراحی باید به صورت یک فرآیند سریع باشد. به مثالی از حوزه تجارت الکترونیک توجه کنید. یک کاربر، یک جفت کفش را در رسانه های اجتماعی می بیند و برای دسترسی به وب سایت و مشاهده آن آیتم (یا برای دانستن نحوه خرید سریع کفش) کلیک می کند تا با وب سایت ارتباط برقرار کند.
طرح صرفه جویی در زمان، کفش ها را با یک دکمه تحت عنوان “خرید همین الان” به کاربر نشان می دهد. در واقع کاربر می تواند بدون نیاز به گذر از چندین صفحه یا با چندین کلیک درباره آنچه که می خواهد و نحوه دستیابی به آن اطلاعات کسب نماید. در اینجا یکی دیگر از نکاتی که با پیاده سازی آن می توانید در وقت کاربر صرفه جویی نمایید، استفاده از تصویر مشابه برای تبلیغات خارج و داخل سایت است. درج تصویر متفاوت از یک کفش برای تبلیغات خارج و داخل سایت، ممکن است از سرعت کاربر در کسب اطلاعات و خرید بکاهد.
این شیوه، کارآمد است زیرا اکثر مردم تصویر را سریعتر از کلماتی که بیان کننده کننده همان مفهوم تصویر هستند، پردازش کنند. وب سایت یک محیط بصری است، پس بیشترین بهره را از آن ببرید.

۳. تقسیم عناصر پیچیده به قطعات کوچکتر

یک طراحی پیچیده را به قطعات کوچکتر و قابل درک تر تبدیل نمایید. بلوک ها یا مقدار محتوای کمتر می توانند به آسانی و به سرعت درک شوند و به کاربران در حرکت از عنصری به عنصر دیگر کمک نمایند. عناصر رابط کاربر مانند لینک های “ادامه مطلب” (یا read more)، بلوک های استایل کارت (card-style) و افکت انیمیشن پارالکس با اسکرول (parallax scrolling animation) نمونه هایی از عوامل ایجادکننده تعامل و ساده سازی طراحی های پیچیده است.

۴. فرم های تقلیل یافته (خلاصه و مختصر)

یکی از ساده ترین راه ها در طراحی سایت به منظور صرفه جویی در وقت کاربران، کاهش پرسش و درخواست اطلاعاتی است که نیازی به آن ندارید. لزومی ندارد که فرم ها انواع مختلفی از اطلاعات را از کاربر بپرسند. فقط اطلاعات ضروری مانند نام و آدرس ایمیل را بپرسید. از فرم هایی استفاده کنید که داده ها را تأیید کنند تا کاربران بدانند که آیا اطلاعات را اشتباه وارد کرده اند یا خیر (اگر بله، در کجا اشتباه وارد شده است) و سپس اصلاحات را به صورت سریع و آسان انجام دهند.
میزان تایپ کردن را به حداقل برسانید و از دکمه ها یا چک باکس هایی در فرم ها قابل اجرا است، استفاده نمایید (این راه، به خصوص برای صرفه جویی در وقت کاربران تلفن همراه، کارآمد است). داده های تکراری مانند نوع کارت اعتباری و شماره کارت اعتباری را از کاربر نپرسید،نوع کارت از روی شماره قابل تشخیص است.

۵. طراحی Bold CTAs (دکمه فراخوان برجسته)

طراحی وب سایت به گونه ای باشد که علاوه بر سرعت بالا، کاربری ساده و راحتی داشته باشد. بدین منظور می توانید از طراحی فراخوان (bold call to action) که از چشم کاربران دور نمی ماند، استفاده نمایید.
رنگ های روشن و عناصری که بزرگتر هستند، می توانند به کاربران کمک کنند تا بلافاصله آنچه که در طراحی قرار داده شده است را ببینند. علاوه بر این، محتوای روی دکمه ها نیز می تواند دقیقا همان چیزی باشد که کاربران باید انجام دهند و یا اتفاقی که باید بیافتد مثلا دکمه “اینجا کلیک کنید”. برای اینکه فراخوان دیده شود، CTA باید دارای کنتراست فراوانی باشد و با عناصر اطراف خود مخلوط نشود و بتواند توجه کاربر را به خود جلب کند (باید مطمئن شوید که CTA برای صفحه نمایش تلفن همراه نیز مناسب باشد).

۶. ویرایش، ویرایش، ویرایش

هیچ چیز غیر از ویرایش طراحی وب سایت، موجب صرفه جویی در وقت کاربران نمی شود، حتی هر گونه سعی و کوشش قبل از انتشار. پس همه چیز را در طراحی سایت بارها و بارها ویرایش کنید. یک طراحی وب سایت برای صرفه جویی در وقت، نسخه ای است که خواندن و درک آن، آسان است. این بدان معنی است که کلمات باید بدون اشتباهات یا خطای املایی و جملات نیز از لحاظ نحو، دستور زبان و ساختار جمله صحیح باشند و همه چیز به صورت منطقی سازماندهی شده باشد.

۷. یکنواخت و نامتناقض بودن

طراحی یکنواخت و نامتناقض شامل عناصر و تعاملات مکرر است که به یک شیوه مشابه و دقیق در طول طراحی کار می کنند. به عبارتی دیگر، به این معنی است که یک دکمه، جدا از اینکه کاربر را به کجا هدایت می کند، همیشه باید مانند یک دکمه و دارای رنگ و فونت مشابه، حالت هاور مشابه باشد و به یک شیوه مشابه و یکسان کار کند.
این ایده را برای هر عنصری که در طراحی سایت چندین بار استفاده می شود، تکرار کنید، مانند آیکون ها، گالری ها، فرم ها، لینک ها و دکمه های رسانه های اجتماعی. هر عنصر باید با سایر عناصر نیز هماهنگ باشد. عناوین و متن اصلی و تصویر باید دارای یک سبک سازگار و هماهنگ باشند.این سازگاری و هماهنگی باعث می شود که صفحات طراحی وب سایت شما مانند هم و یکدست باشند و کاربر هرگز نمی تواند نحوه کار عناصر را حدس بزند یا آزمایش کند.

نتیجه گیری:  انجام شدن سریع کار با یک کلیک

این الگو، احتمالا رایج ترین الگوی کاربران است. چه کاربران در مورد آن فکر کنند و چه فکر نکنند، آنها به دنبال چیزهایی هستند که موجب افزایش سرعت عمل آنها، انجام وظایف و دنبال کردن اهدافشان و حرکت به نقطه ای دیگر در وب سایت شما شود. هر چه طراحی بیشتر موجب صرفه جویی در وقت کاربران و دستیابی به اهدافشان شود، کاربر پسند تر خواهد بود.

Share

دیدگاه خود را بنویسید